مئی 22، 2024
تحریر: ممتاز ہاشمی ٹورنٹو کینیڈا
آجکل عدلیہ کی آزادی
کا بہت چرچا ہے اور عدلیہ میں مداخلت کا بہت شور برپا ہے اور چند ججز نے اس سلسلے
میں ایک خط بھی لکھا ہے جس کی سماعت سپریم کورٹ میں جاری ہیں۔ اس موقع پر ہمیں
پاکستان کی تاریخ میں عدلیہ کے کردار کو سمجھنے کی ضرورت ہے اور اب کن وجوہات اور مقاصد
کے حصول کے لیے یہ سب کچھ کیا جا رہا ہے۔
پاکستان کی سیاسی
تاریخ کا جائزہ لیا جائے تو یہ بات مکمل طور پر واضح ہو جاتی ہے کہ اعلی عدلیہ نے
ہمیشہ نہ صرف غیر آئینی طور پر ملک میں ملٹری ڈکٹیٹروں کے غیر آئینی اقدامات کو
تحفظ فراہم کیا ہے بلکہ جب بھی جمہوری حکومتوں کو قائم ہونے کا کوئی موقع ملا تو
ان کو غیر مستحکم کرنے کی کوشش کیں اس بناء پر پاکستان کی تاریخ میں ملٹری
اسٹیبلشمنٹ تمام امور پر گرفت مضبوط کرنے میں کامیاب ہوئی۔
اس عدلیہ نے
ان ملٹری ڈکٹیٹروں کو آئین میں ترامیم کرنے تک کی اجازت دی۔ جس کو کرنے کاان کو
خود بھی کوئی اختیار نہیں ہے۔
آئین پاکستان میں
عدلیہ، مقننہ اور انتظامیہ کے اختیارات و داہرہ کار کی مکمل طور پر وضاحت کی گئی
ہے۔ عدلیہ کا بنیادی کام عوام کو انصاف کی بلا تاخیر فراہمی ہوتا ہے جس کے لیے ان
کو عوام کے پیسے سے بھاری تنخواہوں و مراعات سے نوازا گیا ہے۔ اس کے علاوہ اگر
کبھی آئینی معاملات پر کوئی تشریح درکار ہو تو وہ عدلیہ اس پر اپنا فیصلہ آئین کی
بنیادی روح کے تقاضوں کے مطابق کرنے کی مجاز ہے مگر یہ کبھی بھی خود سے کوئی قانون
نہیں بنا سکتی قانون سازی کا اختیار صرف مقننہ کو ہی حاصل ہے۔
آج جن قوتوں نے
عدلیہ کی آزادی کا علم بلن کرنے کا دعوٰی کر رکھا ہے ان کا ماضی میں کردار اور
تاریخی حقائق کو جانچنے کے لئے پاکستان کی تاریخ کا ایک مختصر جائزہ لینے کی ضرورت
ہے
پاکستان کے قیام کی
جدوجہد میں ملٹری و سول اسٹیبلشمنٹ یا عدلیہ میں تعینات عناصر کا کوئی کردار تھا ۔
ان کو
پاکستان کے قیام کے مقصد سے کوئی دلچسپی نہیں تھی بلکہ ان کا پاکستان کو ترجیح
دینے کا واحد مقصد ہی اس نئی اور بنیادی ڈھانچے سے محروم ملک کو اپنے قبضے میں
لینے تھا کیونکہ وہ جانتے تھے ان کو بھارت میں ان کے لئے اس طرح کا کوئی موقع میسر
نہیں آئے گا جس کی وجہ وہاں پر ان اداروں میں مختلف قومیتوں کی موجودگی اور ان
اداروں کے بنیادی ڈھانچے کی موجودگی تھے
ان عناصر کے لیے
اسلام کے کے لیے کوئی نرم گوشہ نہیں تھا ۔ بلکہ انھوں نے اپنے برطانوی آقاؤں کے
لیے مسلمانوں کی تحریکوں کو کچلنے کے ہر کام کیا تھا جس کے عوض انھوں نے مختلف
انعامات اور جاگیریں حاصل کئے تھے
انہوں نے پہلے
دن سے قائداعظم اور مسلم لیگ کی قیادت میں قائم سیاسی حکومت کو غیر مستحکم کرنے کی
انتہائی کوششیں کیں ۔ جوکہ قائداعظم کی پراسرار حالات میں ہونے والی موت اور ان کے
گرد گردش کرتے حالات و واقعات میں واضح طور پر دیکھا جا سکتا ہے قائداعظم کی جلد
موت سے ان کو اپنے ایجنڈے کو آگے بڑھانے میں بہت مدد ملی۔ اس کے بعد جب لیاقت علی
خان نے حالات پر قابو پالیا اور بالآخر قرارداد مقاصد منظور ہوئی۔ یہ پاکستان کی
تاریخ میں ایک سنگ میل تھا اور اس نے قرآن و سنت پر مبنی ریاست کی آئینی تشکیل کی
بنیاد رکھی گئی تھی ۔ اسے کو روکنے کے لیے ان قوتوں نے مل کر ایک سازش کی اور
لیاقت علی خان کو قتل کر دیا گیا ۔ اس کے بعد فوجی اور سول اداروں کو آزادی سے
ملکی معاملات میں کنٹرول کرنے کاموقع فراہم ہو گیا اور انہوں نے اپنے غیر قانونی
ذرائع سے سیاسی عناصر اور نظام کو غیر مستحکم کرنے کے لیے استعمال کیا۔ بالآخر
1954 میں گورنر جنرل نے اسمبلی کو تحلیل کر دیا جس کی توثیق غیر آئینی طور پر
اسوقت کی عدلیہ نے اپنے چیف جسٹس منیر کے ذریعے کی۔ عدلیہ نے آئین و قانون کے
بجائے ایک نئی چیز کو ایجاد کیا جس کو "نظریہ ضرورت" کے نام سے جانا جاتا
ہے اس نئے نظریہ ضرورت کا سہارا لیتے اسمبلی کی تحلیل کی توثیق کی۔
وہ دن پہلا دن تھا
جب کہ نا صرف پاکستان میں جمہوریت کا گلا گھونٹ دیا گیا مگر اس فیصلے نے پاکستان
کے دو حصوں کے درمیان دراڑیں ڈالنے میں اہم کردار ادا کیا تھا اس کی بنیادی وجہ یہ
تھی کہ مشرقی پاکستان سے تعلق رکھنے والے پاکستانیوں کی اکثریت کو یہ تاثر ملا کہ
پاکستان کے معاملات میں ان کا کوئی اختیاراور کردار نہیں اور تمام اختیارات سول
اور فوجی اداروں کے پاس ہیں جنکی اکثریت مغربی پاکستان کا سے تھیں ۔
اس کے بعد 1958 میں
آمر ایوب خان نے مارشل لاء نافذ کر کے تمام اداروں اور عدلیہ کو فوج کے تابع کر
دیا اور اس کے بعد سے تمام عدلیہ اور سول ادارے پاکستان میں ان فوجی ماتحتوں کے
طور ان کے ایجنڈے پر کام کر رہے ہیں۔ چاہے وہ مکمل اور ننگی آمریت ہو یا جزوی پارٹ
ٹائم سول حکومت، ہر بار فوجی ادارے زیادہ سے زیادہ اختیارات حاصل کرکے تمام شعبوں
میں اپنی گرفت مضبوط کرتے رہے ۔ یہ بات ریکارڈ پر ہے کہ 1965 کے صدارتی انتخابات
میں عوام نے ایوب خان کے خلاف ووٹ دیا لیکن دھاندلی کے ذریعے نتائج ایوب خان کے حق
میں تبدیل ہوے۔ اس وقت شیخ مجیب الرحمن فاطمہ جناح کے چیف پولنگ ایجنٹ تھے۔ یہ
تاریخ کا اہم موڑ تھا اور مشرقی پاکستان میں اسٹیبلشمنٹ کے خلاف بغاوت شروع ہوگئی
اور آخر کار انہوں نے پاکستان سے علیحدگی کا فیصلہ کیا۔
پاکستان کے ٹوٹنے کی
تمام تر ذمہ داری فوجی ڈکٹیٹروں اور ان کے ایجنڈے پر کام کرنے والوں میں جن میں
عدلیہ اور سول بیوروکریسی سرفرست ہے پر عائد ہوتی ہے۔
اس کے بعد جب بھی
جمہوری حکومتکو کام کرنے کا کچھ موقع میسر آیا تو اس عدلیہ نے ہمیشہ ان کی راہ میں
رکاوٹیں کھڑی کرنے کی کوششیں جاری رکھیں تاکہ ملک میں غیر آئینی مداخلت کے ذریعے
استحصالی طبقات کو مضبوط کرنے کا عمل جاری رکھا جائے اور سیاسی قیادت کو عوام کے مسائل
کے حل کیلئے کام کرنے میں رکاوٹیں پیدا کی جائیں۔
اد دوران جب بھی
جمہوری حکومتوں نے اداروں کو ان کے آئینی داہرہ کار میں لانے کی کوشش کی تو ان کے
خلاف بھرپور مزاحمت کی گئی اور اس مزاحمت میں عدلیہ نے ہمیشہ ان استحصالی طبقات کا
ساتھ دیا۔
اور اخرکار یہ ہر
جمہوری حکومت کو نظریہ ضرورت کی چھتری تلے عدلیہ کی فعال اور گندی شرکت سے بیدخل
کر دیتے تھے۔
اس سلسلے میں عسکری
ادارے مقبول قیادت کی راہ میں رکاوٹیں پیدا کرنے کے لیے مختلف سیاسی کٹھ پتلی
گروپس اور جماعتیں تشکیل دیتے ہیں۔ اس لیے ہر وقت سیاسی مقبول قیادت اسٹیبلشمنٹ کی
ان سازشوں کو ناکام بنانے آور حکومت کو غیر مستحکم ہونے سے بچانےمیں مصروف رہتی ہے
اور یوں اپنے پروگرام اور فلاحی ایجنڈوں کو نافذ کرنے میں ناکام رہتی ہے۔ اس سے
ملک کی معیشت اور وسائل کو ناقابل تلافی نقصان پہنچایا جاتا ہے اوراس سے معاشرے
میں کرپٹ کلچر کو فروغ ملتا ہے۔ اگرچہ تمام مقبول سیاسی قیادت اداروں کے غیر آئینی
اقدامات کو چیلنج کرتی رہی ہے لیکن کرپٹ عدلیہ نے ہمشہ ان جمہوری قوتوں کے خلاف
غیر آئینی اقدامات پر ملٹری اسٹیبلشمنٹ کا بہ صرف بھرپور ساتھ دیا بلکہ پاکستان
میں جمہوریت کو غیر مستحکم کرنے میں اولین کردار ادا کیا ہے ۔
جس کا سب سے بڑا
واقعہ کرپٹ عدلیہ کی مدد سے بھٹو کو پھانسی دی۔ اب یہ بات ریکارڈ پر ہے کہ بھٹو کو
سزائے موت کا حکم دینے والے چیف جسٹس اور دوسرے ججوں نے اعتراف کیا کہ یہ فوجی آمر
کے دباؤ پر کیا گیا۔ اور آج جب عدلیہ میں ایک آزاد چیف جسٹس قاضی فائر عیسٰی موجود
ہیں تو ان کی راہنمائی نے بھٹو کے قتل کو غیر آئینی قرار دے دیا ہے
آ ہماری تاریخ
میں بہت کم آزاد اور ایماندار ججز ہیں جنہوں نے دباؤ کا مقابلہ کیا اور اسٹیبلشمنٹ
کا حصہ نہیں بنے۔
اس بات کا تذکرہ
کرنا انتہائی اہمیت کا حامل ہے کہ جب ملک میں جمہوری قوتوں نے متحد ہو کر 2007 میں
جمہوریت کی بحالی کیلئے اقدامات کئے اور اس جدوجہد میں بے نظیر بھٹو کی شہادت بھی
ہوئی۔ اس مرحلے پر پارلیمنٹ نے انتہائی محنت سے آئینی ترامیم کرتے کے 1973 کے آئین
کو اس کی اصل حالت میں بحال کیا اور اس کی وفاقی حیثیت کے ساتھ ساتھ صوبوں کو ان
کے حقوق دیئے گئے جن کا قرارداد پاکستان اور 73 کے آئین کی بنیاد پر تھے اس کے
ساتھ ساتھ ہی عدلیہ میں اصلاحات جن میں عدلیہ میں تقریروں کے طریقہ کار کو شفاف
بنانے اور اس میں پارلیمنٹ کے کردار کی اہمیت کو تسلیم کیا گیا تھا مگر عدلیہ نے
اسوقت بزود طاقت اور دھمکی کے ذریعے ان اصطلاحات پر عملدرآمد روک دیا اور یہاں تک
دھمکی دی کہ اگر عدلیہ کے متعلق اصلاحات کو ترک نہیں کیا گیا تو تمام ترامیم کو
مسترد کر دیا جائے گا۔
اس تمام عرصے میں
اعلی عدلیہ میں تعیناتی کے لیے خصوصی اہتمام کیا گیا اور ان عناصر کو آگے بڑھایا
گیا جو ان سازشی عناصر کے ایجنڈے کو آگے بڑھانے میں مدد گار ثابت ہوں۔
آج جب ہم اعلی عدلیہ
میں تعینات ججز کے گزشتہ چند برسوں کے فیصلوں کا جائزہ لیے تو یہ بات مکمل طور پر
واضح ہو جاتی ہے کہ انہوں نے غیر آئینی اقدامات کے ذریعے ملٹری اسٹیبلشمنٹ کو تحفظ
فراہم کیا ہے اور اسطرح جمہوریت کو غیر مستحکم کرنے میں اہم کردار ادا کیا ہے۔
آج جب ملک میں ملٹری
اسٹیبلشمنٹ کافی حد تک اپنے آپ کو سیاست سے دستبردار کرنے چکی ہے مگر ابھی بھی ان
ڈکٹیٹروں کی باقیات درپردہ سازشوں میں مصروف ہیں تاکہ دوبارہ سے ملٹری اسٹیبلشمنٹ
کو سیاست میں ملوث کرنے پر مجبور کیا جائے اور اس مقصد کے لیے ملک میں انتشار اور
افراتفری پیدا کرنے کے ایجنڈے پر کام کر رہے ہیں جن میں عدلیہ کو ایک ہتھیار کے
طور پر استعمال کیا جا رہا ہے اور ہر مرحلے پر ملک میں آئین اور قانون کی بالادستی
کی راہ میں رکاوٹیں پیدا کی جا رہی ہیں۔
اس تناظر میں زیر
سماعت عدلیہ میں مداخلت کے کیس کو دیکھنے کی ضرورت ہے اور ان تمام ججز کے ان تمام
سیاسی امور پر کئے گئے فیصلوں پر نظر رکھنے کی ضرورت ہے۔
اس دوران یہ بات
ریکارڈ پر موجود ہے کہ اسوقت عدلیہ کی اکثریت اس کوشش میں مصروف ہے کہ ملک میں
دوبارہ سے غیر جمہوری قوتوں کو مضبوط کیا جائے اور ملٹری اسٹیبلشمنٹ کو اس کے
آئینی کردار سے ہٹا کر دوبارہ سے سیاست میں ملوث کرنے کی مذموم کوششوں کو تقویت دی
جائے۔
آج جب دوبارہ سے
پاکستان کی جمہوری حکومت نے عوامی مسائل کے حل کے لیے کوششیں شروع کر دی ہیں اور
اس سلسلے میں پاکستان کو معاشی بحران سے نکالنے میں کافی حد تک کامیاب ہو گئے ہیں
اور عالمی برادری نے پاکستان میں معاشی ترقی کو تسلیم کرنا شروع کر دیا ہے اس میں
موجود سیاسی حکومت کی ملٹری اسٹیبلشمنٹ نے بہت مدد کی ہے اور نہ صرف ملک میں
اسمگلنگ اور منی لانڈرنگ روکنے میں اہم کامیابیاں حاصل کیں ہیں اور اس کے ساتھ
ساتھ دہشت گردوں کی سازشوں سے بھی نمٹنے میں مصروف ہے۔ ان کامیابیوں کو ناکام
بنانے کیلئے پاکستان اوع عوام دشمن قوتیں بھرپور کوششیں کر رہی ہیں اور آج جو نام
نہاد عدلیہ کی آزادی کا نعرہ اس ایجنڈے کا ایک اہم حصہ ہے۔
اس تناظر میں اس نام
نہاد عدلیہ کی آزادی دراصل عدلیہ کی بالادستی کا ایجنڈا ہے جس کا واضح مطلب ملک کو
انتشار اور افراتفری میں مبتلا کرنا ہے تاکہ ملک میں دوبارہ سے استحصالی طبقات کی
بالادستی قائم کی جا سکے اور عوام کو ان کے رحم و کرم پر چھوڑ دیا جائے۔
اس کے لیے تمام
جمہوری، سیاسی اور عوامی حلقوں کو متحد ہو کر ان استحصالی قوتوں کے ایجنڈے کو
ناکام بنانا ہو گا۔
اس موقع پر سب
سے اہم چیز جس سے عدلیہ کو سیاست سے پاک کیا جا سکتا ہے وہ ان اعلی عدلیہ میں
تعیناتی کے طریقہ کار کو شفاف بنانے سے ہی ممکن ہو سکتا ہے۔
یہ بہت تکلیف دہ بات
ہے کہ سب سے اہم عہدوں پر تعیناتی کا کوئی طریقہ کار مقرر نہیں ہے اور ان افراد کے
ہاتھوں نہ صرف ملک کی تقدیر کے فیصلے کرنے بلکہ کس بھی شخص کی جان لینے تک کے تمام
تر اختیارات مرتکز ہیں۔
پاکستان کی سول سروس
میں شامل ہونے کے لیے ایک سخت ترین امتحان سے گزرنا پڑتا ہے اور اس بعد کے کامیاب
ہونے والے کو ایک نفسیاتی ٹیسٹ سے گزرا جاتا ہے تاکہ وہ اس بات کا ادراک ہو سکے کہ
وہ کس محکمہ کےلیے موزوں ہو گا ۔
انتشار اور
افراتفری کے اس ماحول سے نکلنے اورمستقبل میں عدلیہ کو شفاف ادارے کے طور پر بحال
کرنا ہوگا جس کی ابتدا ااس میں تقریروں کے طریقہ کار کو شفاف بنانے سے شروع ہو
گابنانے اور اب تمام سیاسی قوتوں کو ملکر ایک لائحہ عمل ترتیب دینے کی اشد ضرورت
ہے اور اس میں پارلیمنٹ کے کردار کو اسی طرح اہمیت دینے کی ضرورت ہے جس طرح اس قسم
کی تعیناتی میں امریکی پارلیمنٹ کرتی ہے۔
اسلئے اس موقع پر
اعلی عدلیہ میں تعیناتی کے لیے مندرجہ ذیل تجاویز پیش کر رہا ہوں:
1۔
اعلی عدلیہ میں تعیناتی کے لیے ایک امتحان ترتیب دیا جائے اور جس طرح ماتحت عدلیہ
اور سول بیوروکریسی میں تعیناتی کے لیے امتحان پاس کرنا لازمی ہوتا ہے۔ اس امتحان
کے نصاب و طریقہ کار کو سپریم جوڈیشل کونسل طے کرے۔
2۔ اس امتحان میں
صرف ان ہی وکلاء کو شرکت کی اجازت دی جائے جنہوں نے گزشتہ دس برسوں میں ماسوائے
بار کی سیاست کے کسی قسم کی سیاسی سرگرمیوں میں حصہ نہ لیا ہو اور نہ ہی کسی سیاسی
و دیگر نیم سیاسی تنظیموں کا ممبر رہا ہو۔
3. ماتحت عدلیہ سے
اعلی عدلیہ میں تعیناتی کے لیے اس کے ماضی کے فیصلوں کا مکمل طور پر جائزہ لینے کے
لئے سپریم جوڈیشل کونسل کو ایک لائحہ عمل ترتیب دینا چاہیے۔
واضح رہے کہ جو لوگ
آج عدلیہ کی آزادی کے نام نہاد نعرے لگا رہے ہیں وہ ماضی قریب میں جب عدلیہ کے
تمام فیصلے ڈکٹیٹ کئے جاتے تھے اس وقت نہ صرف خاموشی اختیار کئے ہوئے تھے یا وہ ان
غیر آئینی فیصلوں کے مفادات حاصل کرنے میں مصروف تھے۔
اعلی عدلیہ کے ججز
کو بے پناہ اختیارات حاصل ہیں وہ کسی شخص کی جان تک لینے کے اختیارات ہی نہیں
رکھتے بلکہ وہ کھڑے کھڑے عوام کے منتخب وزیراعظم کو متعدد مرتبہ گھر بیھج چکے ہیں۔
اسلئے ان کا اسوقت عدلیہ کی آزادی میں مداخلت کا شور صرف ایک سیاسی ایجنڈا کی
تکمیل کے لیے ہے اور اس کا مناسب جواب دینے کی ضرورت ہے۔
امید ہے کہ آنے والے
دنوں میں ان تجاویز پر سنجیدگی سے غور کیا جائے گا۔
امید
ہے پارلیمنٹ اس سلسلے میں اپنا آئینی کردار ادا کرے گی اور مناسب قانون سازی کی
جائے گی تاکہ مستقبل میں عدلیہ کو عدل فراہم کرنے والے ادارے کے طور پر جانا جائے
اور اس کو ملکی سیاسی امور سے روکنے کا اہتمام ہو سکے صرف اسی صورت میں عدلیہ کی
آزادی کو یقینی بنایا جا سکتا ہے جو آئین پاکستان کا تقاضا ہے ۔
Translated by East West News Team
Independence of judiciary or supremacy of judiciary?
May 22, 2024
Written by: Mumtaz Hashmi
Nowadays there is a
lot of talk about the independence of the judiciary and there is a lot of noise
about interference in the judiciary and some judges have also written a letter
in this regard which is being heard in the Supreme Court. At this point we need
to understand the role of judiciary in the history of Pakistan and for what
reasons and objectives it is being done now.
If we examine the
political history of Pakistan, it becomes abundantly clear that the Supreme
Judiciary has always protected not only the unconstitutional actions of
military dictators in the country but also whenever democratic governments were
established. If there was an opportunity, they tried to destabilize them.
Therefore, in the history of Pakistan, the military establishment was able to
strengthen its grip on all issues.
This judiciary even
allowed these military dictators to amend the constitution. Which they
themselves have no authority to do.
The powers and
functions of the judiciary, legislature and administration are fully defined in
the Constitution of Pakistan. The main function of the judiciary is to deliver
justice to the people without delay, for which they are rewarded with huge
salaries and benefits from public money. Apart from this, if any interpretation
is required on constitutional matters, the judiciary is authorized to give its
decision on it in accordance with the requirements of the basic spirit of the
constitution, but it can never make any law by itself. Got it.
A brief review of
the history of Pakistan is needed to assess the historical facts and role of
the forces that today claim to be building an independent judiciary.
The elements
appointed in the military and civil establishment or the judiciary had a role
in the struggle for the establishment of Pakistan.
They were not
interested in the cause of creation of Pakistan but their only motive for
giving preference to Pakistan was to take over this new and underdeveloped
country as they knew that they were being treated like this in India. No
opportunity will be available due to the presence of different nationalities in
these institutions and the presence of the infrastructure of these institutions.
Islam had no soft
spot for these elements. Rather, they did everything to crush the Muslim
movements for their British masters, in return for which they received various
rewards and estates.
From the first day,
he made extreme efforts to destabilize the political government under the
leadership of Quaid-e-Azam and Muslim League. Which can be clearly seen in the
mysterious circumstances of Quaid-e-Azam's death and the circumstances
surrounding him, the early death of Quaid-e-Azam helped him a lot in advancing
his agenda. After that when Liaquat Ali Khan took control of the situation and
finally the objectives resolution was passed. It was a milestone in the history
of Pakistan and it laid the foundation for the constitution of the state based
on Quran and Sunnah. To stop it, these forces hatched a conspiracy and Liaquat
Ali Khan was killed. After that, the military and civil institutions were given
the opportunity to freely control the affairs of the country and they used
their illegal means to destabilize the political elements and the system.
Finally in 1954 the Governor General dissolved the Assembly which was confirmed
as unconstitutional by the then Judiciary through its Chief Justice Munir. Judiciary
instead of constitution and law invented a new thing known as "necessity
theory" and upheld the dissolution of the assembly by resorting to this
new theory of necessity.
That day was the
first day when democracy was not only strangled in Pakistan but this decision
played a major role in creating rifts between the two parts of Pakistan mainly
because the Pakistanis belonging to East Pakistan. The majority got the
impression that they have no authority and role in the affairs of Pakistan and
all the powers are with the civil and military institutions, the majority of
which were from West Pakistan.
After that in 1958
dictator Ayub Khan imposed martial law and subordinated all the institutions
and judiciary to the army and since then all the judiciary and civil
institutions in Pakistan are working on his agenda as these military
subordinates. Be it a complete and bare dictatorship or a partial part-time
civilian government, each time the military establishment strengthened its grip
in all areas by acquiring more and more powers. It is on record that the people
voted against Ayub Khan in the 1965 presidential election, but the results were
rigged in favor of Ayub Khan. At that time, Sheikh Mujibur Rahman was Fatima
Jinnah's chief polling agent. This was a turning point in history and a
rebellion against the establishment started in East Pakistan and finally they
decided to secede from Pakistan.
The entire
responsibility for the disintegration of Pakistan rests with the military
dictators and those working on their agenda, chief among them the judiciary and
the civil bureaucracy.
After that,
whenever the democratic government got some chance to work, this judiciary
always tried to obstruct them in order to continue the process of strengthening
the exploiting classes through unconstitutional interference in the country and
political Obstacles should be created for the leadership to work to solve the
problems of the people.
Meanwhile, whenever
the democratic governments tried to bring the institutions into their
constitutional mandate, they were strongly resisted and in this resistance, the
judiciary always supported the exploiting classes.
And finally, they
would exclude every democratic government from the active and dirty
participation of the judiciary under the umbrella of the doctrine of necessity.
In this regard, the
military establishment creates various political puppet groups and parties to
create obstacles in the way of popular leadership. Hence, all the time the
political popular leadership is busy trying to thwart these conspiracies of the
establishment to keep the government from destabilizing and thus failing to
implement its programs and welfare agendas. This causes irreparable damage to
the country's economy and resources and promotes a corrupt culture in the
society. Although all the popular political leadership has been challenging the
unconstitutional actions of the institutions, but the corrupt judiciary has
always supported the military establishment on these unconstitutional actions
against the democratic forces and played a leading role in destabilizing
democracy in Pakistan. Is .
The biggest
incident of which was the execution of Bhutto with the help of corrupt
judiciary. It is now on record that the Chief Justice and other judges who
ordered Bhutto's death sentence admitted that it was done under pressure from
the military dictator. And today, when there is an independent Chief Justice
Qazi Fire Isa in the Judiciary, his leadership has declared Bhutto's
assassination unconstitutional.
There are very few
independent and honest judges in our history who resisted pressure and did not
become part of the establishment.
It is very
important to mention that when the democratic forces in the country united and
took steps to restore democracy in 2007, Benazir Bhutto was also martyred in
this struggle. At this stage, the parliament painstakingly made constitutional
amendments to restore the 1973 constitution to its original state and grant its
federal status as well as its rights to the provinces based on the resolution
of the 1973 Constitution of Pakistan. At the same time, reforms in the
judiciary, in which the importance of making the procedure of speeches in the
judiciary transparent and the role of the parliament was recognized in it, but
the judiciary at that time stopped the implementation of these terms through
force and threats and here threatened that if the reforms related to the
judiciary were not abandoned, all the amendments would be rejected.
All this time,
special arrangements were made for appointment in the higher judiciary and
those elements were promoted who would prove helpful in advancing the agenda of
these conspiratorial elements.
Today, when we
review the judgments of the Supreme Court judges over the past few years, it
becomes abundantly clear that they have protected the military establishment
through unconstitutional measures and thereby destabilized democracy. It has
played an important role.
Today, when the
military establishment in the country has withdrawn itself from politics to a
large extent, but still the remnants of these dictators are engaged in secret
conspiracies to force the military establishment to be involved in politics
again, and for this purpose, the country They are working on an agenda to
create anarchy and chaos in which the judiciary is being used as a weapon and
obstacles are being created at every stage in the way of the constitution and
rule of law in the country.
In this context,
there is a need to look at the case of interference in the judiciary under
hearing and to keep an eye on the decisions made by all these judges on all
these political issues.
Meanwhile, it is on
record that the majority of the Judiciary is currently engaged in efforts to
re-strengthen undemocratic forces in the country and nefarious efforts to
divert the military establishment from its constitutional role and involve it
in politics again. should be strengthened.
Today, when again
the democratic government of Pakistan has started efforts to solve public
problems and in this regard, they have succeeded to a large extent in getting
Pakistan out of the economic crisis and the international community has started
recognizing the economic development in Pakistan. The military establishment of
the present political government has been very supportive and has not only
achieved significant success in curbing smuggling and money laundering in the
country, but has also been engaged in dealing with terrorist plots. Pakistan
and anti-people forces are making great efforts to thwart these achievements
and today the so-called slogan of independence of the judiciary is an important
part of this agenda.
In this context,
the independence of this so-called judiciary is actually the agenda of the
supremacy of the judiciary, which clearly means to bring the country into chaos
and chaos so that the supremacy of the exploitative classes can be established
in the country again and the people are at their mercy. should be left.
For this, all
democratic, political and public circles have to unite and defeat the agenda of
these exploitative forces.
At this juncture,
the most important thing that can be done to depoliticize the Judiciary is to
make the process of appointment to these higher courts transparent.
It is very painful
that there is no fixed procedure for appointment to the most important
positions and all the powers are concentrated in the hands of these people not
only to decide the fate of the country but even to take the life of any person.
To join the Civil
Service of Pakistan one has to go through a very tough exam and after that the
successful candidate goes through a psychological test to know which department
he/she will be suitable for.
To get out of this
environment of confusion and chaos, and in the future, the judiciary must be
restored as a transparent institution, which will start by making the procedure
of speeches transparent, and now it is urgent to organize a plan of action
together with all the political forces. There is a need and the role of
Parliament needs to be given importance in this as the US Parliament does in
this type of deployment.
Therefore, on this
occasion, I am making the following suggestions for appointment in the Supreme
Court:
1.
An examination
should be organized for appointment to the higher judiciary, just as passing
the examination is mandatory for appointment to the subordinate judiciary and
civil bureaucracy. The syllabus and procedure of this examination should be
decided by the Supreme Judicial Council.
2. Only those lawyers
who have not participated in any political activities except bar politics in
the last ten years and have not been members of any political or other
semi-political organizations should be allowed to participate in this
examination.
3. The Supreme
Judicial Council should lay down a process for thorough review of its past
decisions for appointment from a subordinate judiciary to a superior judiciary.
It should be noted
that those who are raising the so-called slogans of the independence of the
judiciary today were not only silent in the recent past, when all the decisions
of the judiciary were dictated, or they were busy getting the benefits of these
unconstitutional decisions. were
The judges of the
High Court have enormous powers, they not only have the power to take a
person's life, but they have repeatedly sent home the elected Prime Minister of
the people. Therefore, their clamor to interfere in the independence of the
judiciary is only to fulfill a political agenda and it needs to be answered
properly.
It is hoped that
these suggestions will be seriously considered in the coming days.
It is hoped that
the Parliament will play its constitutional role in this regard and appropriate
legislation will be enacted so that in the future the judiciary is known as a
justice-providing institution and it can be prevented from the country's political
affairs only in this case. The independence of the judiciary can be ensured
which is the requirement of the constitution of Pakistan
0 Comments